فناوری‌های همگرا | دیابت و سرطان با توسعه نانوزیست‌حسگرها به خوبی پایش می‌شود

فناوری‌های همگرا | دیابت و سرطان با توسعه نانوزیست‌حسگرها به خوبی پایش می‌شود


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 79516
حسگرهای زیستی و نانوزیست حسگرها یکی از مهم ‌ترین و پرکاربردترین ادوات در حوزه‌ های مختلف از جمله تشخیص پزشکی به شمار می ‌روند.

با توجه به گسترش بیماری‌ها، استفاده از تکنیک‌های سریع و بسیار حساس تشخیصی از اهمیت زیادی برخوردار است. اولین تلاش ها برای ساخت زیست حسگری کاربردی به 60 سال پیش و برای پایش گلوکز خون بر می گردد.

 

اندازه‌گیری هزاران ماده شیمیایی و زیستی

حسگرهای زیستی نانو ابزاری سنجشی هستند که به کمک یک پذیرنده زیستی و مبدل، قادر به شناسایی و اندازه گیری هزاران ماده شیمیایی و زیستی هستند. از حسگرهای زیستی نانو به عنوان ابزاری قدرتمند و سریع در علوم مختلفی مانند پزشکی، زیست شناسی، صنایع غذایی و صنایع دارویی بهره می گیرند.

کاربردهای حسگرهای زیستی نانو متنوع است. تا آن اندازه که با توجه به کاربردشان، دارای دسته بندی متنوعی هستند که می توان به حسگرهای مبتنی بر نانوذرات، حسگرهای مغناطیسی، زیست حسگر الکتروشیمیایی و حسگرهای مبتنی بر نانولوله ها اشاره کرد.

 

پایش عوامل سرطان‌زا

هم اکنون حسگرهای زیستی نانو از ابزارهای مهم در پایش آنتی ژن های سرم و عوامل سرطان زا بوده اند. این ابزارها امروزه اختلالاتی چون دیابت، سرطان و پاسخ های آلرژیک را نیز به خوبی پایش می کنند. نانوزیست حسگرها با توجه به اختصاصی بودن، تکرارپذیری، سرعت پاسخ دهی بالا، کشت در بدن و کوچک بودن، از ابزارهای بسیار مهم و کاربردی علوم زیست پزشکی هستند که در آینده جایگزین بسیاری از ابزارهای رایج می شوند.

توسعه و تجاری‌ سازی هر چه بیشتر این ادوات، نقش بسیار موثری در بهبود فرآیندها و روش‌ های تشخیصی و به تبع آن افزایش سطح بهداشت و سلامت جامعه خواهد داشت. مرکز راهبردی فناوری های همگرا با توجه به اهمیت و کارآیی بالای این فناوری همگرا در حسگرها، از پژوهش های این حوزه و طرح های نوآورانه حمایت های گسترده ای به عمل آورده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فناوری فوتونیک به 5 بخش سلامت کشور ورود کرد
فناوری فوتونیک به 5 بخش سلامت کشور ورود کرد
97/02/29 - 13:39
 تلفن‌های همراه هوشمند به کمک کنترل دیابت می‌آیند
تلفن‌های همراه هوشمند به کمک کنترل دیابت می‌آیند
96/09/26 - 14:05
حسگر پوشیدنی سنجش عرق معرفی شد
حسگر پوشیدنی سنجش عرق معرفی شد
96/08/17 - 11:10
بیشتر بخوانیم